16. 연구 (Study)
연구를 시작하는 것은 절대로 쉬운 일이 아니다. 체계적인 지적 습관을 가지겠다는 결단이 연구를 시작할 수 있는 비결이다. 억지로 시작하지 말라.
자신의 영리함을 믿고 연구를 게을리 하는 일이 없도록 하라. 일꾼은 저절로 만들어지지 않는다. 사람은 시인과 예술가로 태어날 수 있어도 “일꾼”이 되기 위해서는 스스로 노력해야 한다.
마음을 훈련하는 일은 주님께서 우리에게 맡긴 영역이다. 우리가 게으르면 절대로 하나님께 쓸모있는 사람이 될 수 없다. 하나님은 게으름을 치유하지 않으신다. 우리 스스로 치유해야 한다.
다른 그 무엇보다 신체적인 게으름으로부터 가장 큰 위험이 찾아온다.
영감은 연구없이 오는 일이 없다. 연구하기 때문에 영감이 온다. 영감을 신뢰하지 말라. 당신 자신의 도끼를 사용하라 (시편 74:5). 일하라! 생각하라! 쾌락에 빠지지 말라!
영감에 대한 무리한 요구는 게으름과 비례한다. 영감을 통해 오지 않는 것들을 먼저 시작하라.
습관되지 않은 일을 시작하려면 먼저 자신을 다스릴 수 있어야 한다. 처음에는 시간이 많이 소요되지만 곧 익숙해진다. 이를 방해하는 것은 충동이다.
당신의 마음은 당신이 잡지 않으면 아무도 다스릴 수 없다. 마음을 다스리는 것은 저절로 되지 않는다. 최후의 심판날까지 아무리 오래 기도하더라도 당신이 스스로 집중하지 않으면 당신의 두뇌는 아무 것에도 집중하지 않을 것이다.
아무리 사소한 말이나 일도 철저히 다스릴 수 있도록 하라. 개인적인 습관에 있어서도 공공 사무실에서 있는 것처럼 철저하고 정확하게 하라.
당신이 태어날 때 하나님께서 두뇌를 주시는 것을 잊으셨다고 말함으로 하나님을 모욕하지 말라. 우리는 모두 두뇌가 있다. 우리에게 필요한 것은 두뇌를 사용하는 것이다.
하나의 주제만 다루기 보다 여러 주제를 연구하는 것은 정신 건강에 훨씬 좋다. 두뇌는 이용되기 때문에 피곤해지는 것이 아니라 다른 여러 방향으로 신경과민을 하기 때문에 피곤해진다. 일반적인 법칙으로 볼 때 두뇌는 아무리 사용해도 지치지 않는다.
절대로 충동적으로 일하지 말라. 꾸준히 같은 속도로 인내하며 일하라. 그래야만 제대로 일을 마칠 수 있다. 당신이 인내로 마칠 수 있는지는 5분만 보면 안다.
배우는 것과 문제를 푸는 것은 다르다. 배우는데 유일한 방법은 매일 싫던 좋든 중간에 멈추지 말고 계속 반복 학습을 하는 것이다. 그러면 어느날 아침, 당신이 그것을 배웠다는 사실을 발견하게 될 것이다.
실패는 반드시 있기 마련이다. 실패를 성공의 디딤돌로 삼으라.
새로운 주제를 연구하기 시작할 때 당신의 마음에 감이 잡힐 때까지 계속 시작을 되풀이하라. 그러면 그후 그 주제는 지속적인 관심을 불러일으킬 것이다.
정신적인 안일함을 주의하라. 그렇지 않으면 연구를 위한 책들이 있거나 혹은 해야 할 일이 있을 때마다 졸던지 아니면 야단 법석을 떨게 될 것이다. 그럼에도 결코 그럴 듯하게 일을 마무리 하지 못할 것이다. 신경을 집중하는 습관보다 더 중요한 습관은 없다. 이 습관을 키우는 데에는 오랜 시간이 걸린다.
어떤 주제가 당신의 마음을 깜짝 놀라게 하기 전에는 절대로 그 주제에 사로잡히지 않을 것이다.
우리는 영적인 충동에 따라 행동해서는 안된다. 우리는 “그리스도 예수 안에 있는” 마음을 형성해야 한다. 사람들은 “나는 이일을 하라는 강요를 느낄 수 있다”라고 말하며 충동에 의해 인도함을 받으려고 한다. 그러나 거꾸로 그러한 충동은 그렇게 해서는 안된다는 충분한 지시일 수 있다.
영적인 감동은 언제든지 외부로 표출될 수 있는 외부 콘센트가 있다는 사실을 기억하라.
우리는 우리의 인격적 품성으로 주위 환경에 영향을 미친다. 만일 서재를 틈 날 때 마다 찾아가 연구하는 장소로 만든다면 그곳에 갈 때마다 영감을 얻게 될 것이다. 그러나 서재에서 게으를 때, 마땅한 대가를 치르게 될 것이다.
당신의 두뇌에 대해 두 가지를 기억하라. 첫째, 당신의 두뇌가 무딜 때 당장 멈추고 놀던지 잠을 자라. 그래서 한동안 두뇌를 쉬게 하면서 회복되도록 하라. 둘째, 관련된 착상들이 떠오르기 시작하면 당장 주먹을 쥐고 “자 공부하자. 낑낑거려보았자 아무런 소용이 없다”라고 말하라.
정신적으로 체하는 현상은 다르다. 정신적으로 체하는 것은 다음 3가지의 결과다. 과식, 과잉 독서, 과잉 모임이다. 초조함은 머리를 사용하지 않기 때문에 오는 결과이다. 두뇌는 사용되지 않을 때 지치게 된다는 점을 기억하라.
“성경 읽을 시간이 없습니다.” 또는 “기도할 시간이 없습니다”라고 말하지 말라. 오히려 “이러한 영적 훈련이 되어 있지 못합니다”라고 말하라.
좋은 습관이 형성되기 전까지는 기계적 법칙 하에 자신을 쳐 복종해야 좋은 습관이 만들어진다. 성령에 의해 감정이 더 많이 고조될수록 자신을 헌신하려는 결단이 더 예리해진다.
일의 체계가 없으면 일에 대한 생각을 하면서 일을 하고 있다고 착각하게 된다. 따라서 일은 시작도 하지 않았는데 마음은 바쁘기만 하다.
일에 대해 많은 말을 할수록 덜 일하게 된다. 기도도 마찬가지이다. 발전을 위해서는 자연적인 영역이던 영적인 영역이든 훈련이 필요하다.
비전은 고된 훈련 가운데서도 우리가 든든히 서도록 영감을 준다. 유혹은 훈련을 멸시하게 만든다.
당신의 몸이 좋은 습관에 사로잡혀 그 습관에 꼼짝 못하고 순종하게 하라.
삶의 여러 스케줄로 스트레스를 받지 말라. 그냥 곧바로 일을 시작하라. 맥이 빠지게 되는 이유가 바로 심적인 중압감이다.
Study
Study to begin with can never be easy; the determination to form systematic mental habits is the only secret. Don’t begin anything with reluctance.
Beware of any cleverness that keeps you from working. No one is born a worker; men are born poets and artists, but we have to make ourselves “labourers.”
The discipline of our mind is the one domain God has put in our keeping. It is impossible to be of any use to God if we are lazy. God won’t cure laziness, we have to cure it.
More danger arises from physical laziness (which is called “brain fag”) than from almost any other thing.
Inspiration won’t come irrespective of study, but only because of it. Don’t trust to inspiration, use your own “axe” (Psalm 74:5). Work! Think! Don’t luxuriate on the mount!
The demand for inspiration is the measure of our laziness. Do the things that don’t come by inspiration.
It is difficult to get yourself under control to do work you are not used to, the time spent seems wasted at first, but get at it again. The thing that hinders control is impulse.
Your mind can never be under your control unless you bring it there; there is no gift for control. You may pray till Doomsday but your brain will never concentrate if you don’t make it concentrate.
In the most superficial matters put yourself under control, your own control. Be as scrupulously punctual in your private habits as you would be in a Government office.
Don’t insult God by telling Him He forgot to give you any brains when you were born. We all have brains, what we need is work.
It is better for your mental life to study several subjects at once rather than one alone. What exhausts the brain is not using it, but abusing it by nervous waste in other directions. As a general rule, the brain can never do too much.
You can never work by impulse, you can only work by steady patient plod. It is the odd five minutes that tells.
To learn a thing is different from thinking out a problem. The only way to learn a thing is to keep at it uninterruptedly, day after day, whether you feel like it or not, and you will wake up one morning and find the thing is learned.
Beware of succumbing to failure as inevitable; make it the stepping-stone to success.
In beginning to study a new subject you do it by repeated starts until you get your mind into a certain channel, after that the subject becomes full of sustained interest.
Beware of mental lounging. Whenever we see notebooks for study, or work of any kind waiting to be done, we either go into dreamland, or we gather everything around us in an enormously bustling style, but we never do good solid work. It is nothing in the world but a habit of nerves which we have to check, and take time to see that we do.
A subject has never truly gripped you until you are mentally out of breath with it.
We have no business to go on impulses spiritually, we have to form the mind “which was also in Christ Jesus.” People say their impulses are their guide—“I feel impelled to do this, or that”—that may be sufficient indication that they should not do it.
Remember, there must always be a mechanical outlet for spiritual inspiration.
We infect our surroundings with our own personal character. If I make my study a place of stern industry, it will act as an inspiration every time I go into it; but if I am lazy there, the place will revenge itself on me.
Note two things about your intelligence: first, when your intelligence feels numb, quit at once, and play or sleep; for the time being the brain must recuperate; second, when you feel a fidget of associated ideas, take yourself sternly in hand and say, “You shall study, so it’s no use whining.”
Mental stodge is different. Mental stodge is the result of one of three forms of over-feeding—too much dinner, too much reading, or too much meetings.
Irritation may be simply the result of not using your brain. Remember, the brain gets exhausted when it is not doing anything.
Beware of saying, “I haven’t time to read the Bible, or to pray”; say rather, “I haven’t disciplined myself to do these things.”
Before any habit is formed you must put yourself under mechanical laws of obedience, and the higher the emotion started by the Spirit of God, the keener must be the determination to commit yourself.
If we have no system of work we shall easily come to think we are working when we are only thinking of working, that we are busy when we are only engaged.
The more we talk about work, the less we work, and the same with prayer.
We must be willing to do in the spiritual domain what we have to do in the natural domain if we want to develop, viz., discipline ourselves.
Vision is an inspiration to stand us in good stead in the drudgery of discipline; the temptation is to despise the discipline.
Enchain your body to habitual obedience.
Beware of being haunted by a suppressed dissatisfaction with the arrangements of your actual life—get the right programme! The secret of slacking is just here.
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